بلبرینگ | انواع بلبرینگ | قیمت بلبرینگ

«بلبرینگ» ، «قیمت بلبرینگ»، «انواع بلبرینگ»

بلبرینگ | انواع بلبرینگ | قیمت بلبرینگ

«بلبرینگ» ، «قیمت بلبرینگ»، «انواع بلبرینگ»

اسپینر و بلبرینگ 608

به تازگی نوعی دستگاه های بلبرینگی یا بهتر بگوییم اسباب بازی جدید در سرتاسر دنیا برای کاهش استرس و اختلالات عصبی عرضه شده است که ارتباط مستقیم با بلبرینگ دارد که به اسپینر معروف میباشند . این اسپینرها از بلبرینگهای نسبتا ریز برای چرخش استفاده میکنن که اغلب انواع بلبرینگ 608 میباشد .با وجود اسپینر کاری متفاوتی با دستانتان خود انجام میدهید ، شما می‌توانید آن را بین انگشتانتان بچرخانید و دستانتان را با آن مشغول کنید.

بلبرینگ های مختلف در ساخت این اسپینرها مورد مصرف هستند که ساخت این اسپینر ها باعث گل کردن این بلبرینگها در بازار فروش بلبرینگ شده است این بلبرینگها که گفته شد از بلبرینگهای شیار عمیق با شماره فنی بلبرینگ 608 میباشند با انواع قیمتهای مختلف مورد مصرف قرار گرفتن که باعث تولید اسپینرهایی با کارایی اسباب بازی یا کاهش استرس به بازار عرضه گردید .

تصور کنید مغز شما مثل یک خانواده است که می‌خواهد تصمیم مهمی بگیرد.
اگر بچه‌های کوچک خانواده با اسباب‌بازی‌هایشان بازی نکنند،حواس آن‌ها را پرت می‌کند و باعث می‌شود خانواده نتواند درست تصمیم بگیرد.
می‌بینید اسپینر خیلی اختراع پیچیده‌ای نیست و جز صدای غژغژ کمی که دارد چیزی تولید نمی‌کند. فیجت برای ما واقعا چیز جدیدی نیست. کسی نیست که اصلا فیجت نکند. فیجت اسپینرها قیمت زیادی هم ندارند. چیزهای دیگر که معمولا انگشتان ما را مشغول می‌کنند مثل مداد، خودکار، توپ و سکه هم قطعاً به‌اندازه‌ی اسپینرها لذت‌بخش نیستند.
فیجت اسپینر به تمرکز کمک می کند

نگاهی به مقالات علمی در مورد سودمندی فیجت اسپینرها ممکن است کمی گیج کننده به نظر بیاید. نظریات زیادی هست ولی شواهد علمی زیادی وجود ندارد.
یک تفکر این است که فیجت و استفاده از اسپینرها بخشی از مغز شما را به خود مشغول می‌کند و باعث می‌شود که افکار دیگر جایی در ذهن شما نداشته باشند و حواس شما را به خود پرت نکنند. تصور کنید مغز شما مثل یک خانواده است که می‌خواهد تصمیم مهمی بگیرد. اگر بچه‌های کوچک خانواده با اسباب‌بازی‌هایشان بازی نکنند، ممکن است بیش از حد توجه دیگران را بطلبند و حواس آن‌ها را پرت می‌کند. این باعث می‌شود خانواده نتواند درست تصمیم بگیرد.

افکار وسواسی را دور کنید

به‌خوبی توضیح داده‌اند که فیجت اسپینرها چطور در تمرکز به ما کمک می‌کنند. آن‌ها در کتاب فیجت برای تمرکز (منحرف کردن خستگی و حواس‌پرتی : راهکارهایی برای بیش‌فعالی) به‌خوبی توضیح داده‌اند چطور فیجت ما را از حواس‌پرتی دور می‌کند. «فیجت می‌تواند افکار وسواسی را از ذهن شما دور کند. فکرهایی مثل: معنی زندگی چیست، دیگران در مورد من چه فکری می‌کنند، چرا من جذاب نیستم، چرا همه دوستانم موفق‌تر از من هستند، چرا چاق هستم و فکرهای دیگری مثل این‌که شاید ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کند.»

فیجت اسپینر کمک می‌کند بهتر فکر کنید

تفکر دوم در مورد فیجت ها بر این تاکید دارد که حرکت‌های بدنی بخشی از فرآیند فکر و بیان هستند. سعی کنید در حالی که کاملا بی‌حرکت هستید یک ایمیل بلند بنویسید، یک سخنرانی ارائه کنید، هنگام ملاقات با کسی صحبت کنید یا آواز بخوانید. این وضعیت عدم تحرک نه تنها ترسناک به نظر می‌رسد بلکه احتمالا حسی «غیر طبیعی» خواهد داشت. پژوهش‌ها نشان داده که حرکت فیزیکی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی مانند خط خطی کردن هنگام تفکر یا نوشتن چیزها برای یادآوری به فعالیت‌های شناختی ما کمک کند. بنابراین فیجت و یا بهتر بگوییم استفاده از چیزی مثل اسپینر می‌تواند به ما در فکر کردن و بیان افکارمان کمک کند.
فیجت آیینی آرامش‌بخش است

احتمال سوم این است که فیجت کردن مثل یک آیین عمل می‌کند. رسوم و آیین‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌پذیری، آشنایی و ساختار آرامش‌بخشی را ارائه کنند که ممکن است تا حدی در زندگی واقعی غایب باشد. Scientific American در مورد تعدادی از فواید رسوم و آیین مثل آرامش بخش بودن و تمرکز نوشته است. حرکات تکراری مثل فشردن یک توپ اسفنجی یا ضرب گرفتن با مداد می‌توانند به‌عنوان آیین‌هایی کوچک شما را آرام کنند. چرخاندن یک اسپینر بین انگشتان هم چیزی شبیه یک آیین کوچک است و می تواند شما را آرام کند.

چهارم این‌که شاید فیجت کمک می‌کند به یک شیء وابستگی عاطفی پیدا کنید. این مسئله تا حدی می‌تواند جایگزین حضور یک انسان واقعی شود. ارتباط عاطفی یک نیاز اساسی انسانی است که مردم تا حدی می‌توانند آن را با یک پتو، توپ، اسباب‌بازی یا شی مورد علاقه‌ی دیگر ارضا کنند. مطمئنا منظورمان این نیست که فیجت اسپینر می‌تواند جای کسی را در زندگی شما بگیرد. با این حال می‌تواند به شما کمک کند و احتمالا بیشتر از چیزهای دیگر دوست داشتنی بماند.

راهی کوچک برای تحرک

در آخر این‌که فیجت می‌تواند از نظر فیزیولوژیکی ما را فعال نگه دارد و با بی‌تحرکی این روزهای ما مقابله کند.

منبع : عظیم صنعت

رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)

رولبرینگ مخروطی که در زبان انگلیسی (Tapered roller bearings) نوشته و خوانده میشود ، این رولبرینگ ساچمه های آن به صورت تک ردیف در کنار هم قرار دارند و ساچمه های آن به صورت مخروطی شکل میباشد ، این رولبرینگ از دوقسمت جدا از هم ساخته شده 1:کاسه یا کاپ 2:پنجره بهمراه ساچمه های مخروطی . این نوع رولبرینگ مخروطی بیشترین مصرف را در چرخ دارد مثل چرخ ماشین ها و پنجره نگهدارنده ساچمه بیشتر از آهن میباشد . این رولبرینگ در بازار فروش بلبرینگ با توجه به زاویه های مختلف که ساچمه های مخروطی بر روی پنجره سوار هستند قیمت های مختلف میگیرند و در کاتالوگهای بلبرینگ در ردیف های 32004 و 32300 و 32200 و 33005 و 30202 و 30300 قرار دارند .

یک نکته جالب درباره ی اندازه ها و مشخصات فنی تمام بلبرینگها لازم هست که بدونید ضریب 5 میباشد که این ضریب 5 در تمامی بلبرینگها رعایت میشود . در تمامی بلبرینگها یک قطر داخلی و یک قطر خارجی و ضخامت وجود دارد که ضریب 5 برای  محاسبه قطر داخلی تاثیر گزار میباشد .

طریقه محاسبه d یا همان قطر داخلی:

General Catalogue
General Catalogue



هر بلبرینگ برای خود یکسری شماره فنی نامگذاری شده اند که نشان دهنده آن بلبرینگ میباشد و هر بلبرینگ دارای یک سری ابعاد فنی میباشد همانند شکل که قطر داخلی (d) و قطر خارجی(D) و ضخامت یا ارتفاع(B) میباشد که قطر داخلی با توجه به رقم آخر هر بلبرینگ ضربدر 5 بدست می آید قطر داخل بلبرینگ از ضریب 5 در ارقام آخر بلبرینگ استفاده میشود به غیر از اعداد 0 و 1 و 2 و 3 که یک اعداد ثابت را پیروی میکنند . یعنی از ارقام چهار به بعد عدد آخر Simbol rulment در داخل کاتالوگ بلبرینگ را با عدد یا ضریب پنج 5 ضرب میکنیم و اندازه داخلی d بلبرینگ محاسبه میشود .



رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)این نوع برینگها دارای شیار غلتک مخروطی در حلقه بالایی و پایینی بوده و جزو غلتکی نیز در انها به شکل مخروطی میباشند این نوع رولبرینگ قابلیت تفکیک شدن داشته و از حلقه داخلی بهمراه قفسه و غلتک ها و حلقه بیرونی تشکیل شده  و در انواع مختلف یک ردیفه، دو ردیفه چهار ردیفه و در اندازه ها و سایزهای مختلف تولید میشوند.

رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)
رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)

زاویه تماس:

هر قدر این زاویه بزرگتر باشد قدرت تحمل بار محوری برینگ افزایش می یابد. این برینگ دارای شیار غلتک مخروطی در حلقه بالایی و پایینی بوده و جزء غلتشی نیز در آنها به شکل مخروطی می باشند. این نوع طراحی، برینگ را برای تحمل بارهای مرکب (شعاعی و محوری) مناسب ساخته است. قدرت تحمل بار محوری به زاویه شیار حلقه بیرونی (a) بستگی دارد. رولبرینگ های مخروطی قابلیت تفکیک شدن داشته، حلقه داخلی بهمراه قفسه و غلتک ها یک جز و حلقه بیرونی دوم را تشکیل می دهد. در انواع مختلف یک ردیفه، دو ردیفه و چهار ردیفه در دو اندازه متریک و اینچی تولید می شوند. نوع مخصوص از این برینگها به TQ معروف است، دارای طراحی مخصوصی در لبه داخلی با غلتک هاست که عمل روانکاری را در آن محل تماس بهینه ساخته و نیز شیار غلتک ها بطور مخصوص جهت توزیع مناسب بار ساخته شده است. کاهش اصطکاک و افزایش قدرت تحمل بار از خصوصیات این نوع طراحی است. طراحی مخصوص دیگر جهت کاربرد در مورد بارهای سنگین نظیر رولبرینگ های پینیون در دیفرانسیل اتومبیل هاست. این رولبرینگ ها دارای بار اولیه pre load بوده و دارای مزایایی نظیر اصطکاک کم (که سایش کمتر را نیز به دنبال دارد)، زمان آب بندی کوتاهتر running in ، امکان اعمال بار بزرگتر در شروع چرخش و دقت بالاتر، هستند این طراحی مخصوص با پسوندهایی نظیر CL7C, CL7A مشخص می شوند.

منبع : عظیم صنعت

کاربرد بلبرینگ

رولربیرینگ های کروی که در واقع ساچمه های آن به شکل رول یا استوانه ایی میباشد می توانند بارهای خیلی سنگین را تحمل کنند و همچنین در دسته رولبرینگ خود تنظیم می باشند .این بلبرینگ خود تنظیم که میتواند با توجه به کارایی که دارد خود را با شفت و نشیمنگاه شفت و عدم همراستایی آنها تنظیم کند این خصوصیات آنها برای کارهای سنگین و صنایع سنگین در محلهایی که بارهای سنگین اعمال میشوند که با تغیراتی در شفت همراه است مناسب میباشد .

کاربرد بلبرینگ
کاربرد بلبرینگ

با توجه به توضیحاتی که داده شد نتیجه گرفته میشود که یک قانون کلی و پایه وجود ندارد و باید نسبت به شرایط و کار یک سری عوامل سنجیده شود و نسبت به آن کاربرد بلبرینگ شناسایی شود پس اطلاعات مربوط به کار بهترین عامل انتخاب برینگ میباشد که عبارتند از :

1:     بیرینگ های آب بندی شده

2:     حرکت و بی سرو صدا

 3:    بارها

4:     عدم همراستایی 

5:     دقت

6:     سرعت

7:     سفتی 

8:    جابجایی محوری

9:    نصب و بیرون آوردن بیرینگ

10:   فضای موجود

در بیشتر موارد یکی از ابعاد اصلی بیرینگ، معمولا قطر داخلی، بر اساس طراحی ماشین (قطر شفت) از پیش تعیین شده است. برای شفت ها با قطر کم همه انواع بلبرینگ ها را می توان استفاده کرد، ولی بیشترین کاربرد را بلبیرینگ های شیار عمیق دارند. رول بیرینگ های سوزنی نیز برای این منظور مناسب هستند .برای شفت ها با قطر بزرگ، رول بیرینگ های استوانه ای، مخروطی، کروی و توریدال بکار می روند. همچنین بلبیرینگ های شیار عمیق نیز در این موارد کاربرد دارند وقتی محدودیت شعاعی وجود دارد باید از بیرینگ ها با مقطع کوچک و یا سری های قطر 8 و 9 استفاده کرد. به علاوه مجموعه قفسه و رولرهای سوزنی، رولبیرینگ سوزنی با رینگ خارجی از جنس ورق کشیده شده و رولبیرینگ سوزنی با یا بدون رینگ داخلی بسیار مناسب می باشند. همچنین بعضی از سری های بلبیرینگ های شیار عمیق و تماس زاویه، رولبیرینگ های استوانه ای، مخروطی، کروی و توریدال نیز بکار می روند.وقتی محدودیت محوری وجود دارد سری های خاصی از رولبیرینگ های استوانه ای و بلبیرینگ های شیار عمیق برای تحمل بار محوری و ترکیبی استفاده می شوند. همچنین از انواع رولبیرینگ های سوزنی ترکیبی نیز می توان استفاده کرد . برای بار محوری خالص، می توان از مجموعه قفسه و لورهای سوزنی کف گرد (با یا بدون واشرها) و رولبیرینگ سوزنی کف گرد استفاده کرد .

بلبرینگ 7000

بلبرینگ 7000 که در دسته های بلبرینگ تماس زاویه ایی قرار میگیرد و در زبان انگلیسی (Angular contact ball bearings) خوانده و نوشته میشود . مشخصات این بلبرینگ اینطور میباشد که عین بلبرینگ 6000 دارای یک ردیف ساچمه گرد و کروی میباشد و دیگر مشخصه این بلبرینگ این است که به صورت کف گرد عمل میکند و اهرم فشار فقط و فقط به صورت عمودی بر روی آن نیرو وارد میکند . در این بلبرینگ در یک طرف آن یک لبه وجود دارد که جلوگیری میکند از بیرون آمدن ساچمه ها و از طرف این لبه بر روی زمین یا سطح مورد مصرف قرار میگیرد یا بهتر بگیم روی کف قرار میگیرد و در طرف دیگر این بلبرینگ لبه ایی وجود ندارد و به راحتی با زدن ضربات معمولی میتوان ساچمه ها را از داخل آن بیرون آورد .

چنگ یا شبکه نگهدارنده ساچمه ها در این بلبرینگ همانند بلبرینگهای دیگه به سه شکل میباشد شبکه آهنی و شبکه برنجی و شبکه فیبری که هر کدام در بازار فروش قیمتهای خواص خودشون رو دارا میباشد و این را بدونید که شبکه فیبری در بازار فروش بلبرینگ قیمت بالاتری نسبت به شبکه برنجی و آهنی دارد و بیشتر مصرف رو شبکه های برنجی دارند چون حد متوسط کارایی را دارا میباشند .

در این شکل با نمونه ایی از بلبرینگ 7000 آشنا خواهید شد :

بلبرینگ 7000
بلبرینگ 7000

یک سری پسوند های فنی وجود دارد که در بازار فروش بلبرینگ خیلی از اهمیت فراوان برخوردار میباشد حتی در قیمت گذاری بلبرینگ تاثیر مستقیم دارد و آن پسوند ها به معنی های مختلف میباشد مثلا پشت به پشت زاویه دار برنج که منظور دو بلبرینگ 7000 را به صورت پشت به پشت به هم میچسبانند که این دو بلبرینگ از جنس برنج میباشد و دیگر اصطلاحات که در داخل کاتالوگهای بلبرینگ خیلی زیاد مشاهده میکنید .

یک سری حروف دیگه هستند که در قیمت گذاری این بلبرینگ تاثیر زیادی دارند همانند حرف B که اگر در اول شماره فنی بلبرینگ 7000 آورده شود به معنی زاویه دار بودن خواص بلبرینگ میباشد و قیمت آن خیلی بالاتر از بلبرینگ 7000 معمولی مییباشد و همین حرف B اگر در آخر شماره بلبرینگ 7000 آورده شود نشانگر این میباشد که ساچمه ها به همراه بوش داخلی آن از داخل بلبرینگ با ضربه و اعمال فشار خارج میشوند .