بلبرینگ | انواع بلبرینگ | قیمت بلبرینگ

«بلبرینگ» ، «قیمت بلبرینگ»، «انواع بلبرینگ»

بلبرینگ | انواع بلبرینگ | قیمت بلبرینگ

«بلبرینگ» ، «قیمت بلبرینگ»، «انواع بلبرینگ»

رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)

رولبرینگ مخروطی که در زبان انگلیسی (Tapered roller bearings) نوشته و خوانده میشود ، این رولبرینگ ساچمه های آن به صورت تک ردیف در کنار هم قرار دارند و ساچمه های آن به صورت مخروطی شکل میباشد ، این رولبرینگ از دوقسمت جدا از هم ساخته شده 1:کاسه یا کاپ 2:پنجره بهمراه ساچمه های مخروطی . این نوع رولبرینگ مخروطی بیشترین مصرف را در چرخ دارد مثل چرخ ماشین ها و پنجره نگهدارنده ساچمه بیشتر از آهن میباشد . این رولبرینگ در بازار فروش بلبرینگ با توجه به زاویه های مختلف که ساچمه های مخروطی بر روی پنجره سوار هستند قیمت های مختلف میگیرند و در کاتالوگهای بلبرینگ در ردیف های 32004 و 32300 و 32200 و 33005 و 30202 و 30300 قرار دارند .

یک نکته جالب درباره ی اندازه ها و مشخصات فنی تمام بلبرینگها لازم هست که بدونید ضریب 5 میباشد که این ضریب 5 در تمامی بلبرینگها رعایت میشود . در تمامی بلبرینگها یک قطر داخلی و یک قطر خارجی و ضخامت وجود دارد که ضریب 5 برای  محاسبه قطر داخلی تاثیر گزار میباشد .

طریقه محاسبه d یا همان قطر داخلی:

General Catalogue
General Catalogue



هر بلبرینگ برای خود یکسری شماره فنی نامگذاری شده اند که نشان دهنده آن بلبرینگ میباشد و هر بلبرینگ دارای یک سری ابعاد فنی میباشد همانند شکل که قطر داخلی (d) و قطر خارجی(D) و ضخامت یا ارتفاع(B) میباشد که قطر داخلی با توجه به رقم آخر هر بلبرینگ ضربدر 5 بدست می آید قطر داخل بلبرینگ از ضریب 5 در ارقام آخر بلبرینگ استفاده میشود به غیر از اعداد 0 و 1 و 2 و 3 که یک اعداد ثابت را پیروی میکنند . یعنی از ارقام چهار به بعد عدد آخر Simbol rulment در داخل کاتالوگ بلبرینگ را با عدد یا ضریب پنج 5 ضرب میکنیم و اندازه داخلی d بلبرینگ محاسبه میشود .



رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)این نوع برینگها دارای شیار غلتک مخروطی در حلقه بالایی و پایینی بوده و جزو غلتکی نیز در انها به شکل مخروطی میباشند این نوع رولبرینگ قابلیت تفکیک شدن داشته و از حلقه داخلی بهمراه قفسه و غلتک ها و حلقه بیرونی تشکیل شده  و در انواع مختلف یک ردیفه، دو ردیفه چهار ردیفه و در اندازه ها و سایزهای مختلف تولید میشوند.

رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)
رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearings)

زاویه تماس:

هر قدر این زاویه بزرگتر باشد قدرت تحمل بار محوری برینگ افزایش می یابد. این برینگ دارای شیار غلتک مخروطی در حلقه بالایی و پایینی بوده و جزء غلتشی نیز در آنها به شکل مخروطی می باشند. این نوع طراحی، برینگ را برای تحمل بارهای مرکب (شعاعی و محوری) مناسب ساخته است. قدرت تحمل بار محوری به زاویه شیار حلقه بیرونی (a) بستگی دارد. رولبرینگ های مخروطی قابلیت تفکیک شدن داشته، حلقه داخلی بهمراه قفسه و غلتک ها یک جز و حلقه بیرونی دوم را تشکیل می دهد. در انواع مختلف یک ردیفه، دو ردیفه و چهار ردیفه در دو اندازه متریک و اینچی تولید می شوند. نوع مخصوص از این برینگها به TQ معروف است، دارای طراحی مخصوصی در لبه داخلی با غلتک هاست که عمل روانکاری را در آن محل تماس بهینه ساخته و نیز شیار غلتک ها بطور مخصوص جهت توزیع مناسب بار ساخته شده است. کاهش اصطکاک و افزایش قدرت تحمل بار از خصوصیات این نوع طراحی است. طراحی مخصوص دیگر جهت کاربرد در مورد بارهای سنگین نظیر رولبرینگ های پینیون در دیفرانسیل اتومبیل هاست. این رولبرینگ ها دارای بار اولیه pre load بوده و دارای مزایایی نظیر اصطکاک کم (که سایش کمتر را نیز به دنبال دارد)، زمان آب بندی کوتاهتر running in ، امکان اعمال بار بزرگتر در شروع چرخش و دقت بالاتر، هستند این طراحی مخصوص با پسوندهایی نظیر CL7C, CL7A مشخص می شوند.

منبع : عظیم صنعت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.